Vážený uživateli, je nám líto, ale Váš prohlížeč nepodporuje plné zobrazení webu. Doporučujeme Vám přejít na jeho aktuálnější verzi (MS Edge) nebo na některý z nejčastějších prohlížečů (Chrome, Firefox, Safari).

Balet, Rozhovory

Červen 2024

Moving Still. Magická těla projektu Jiřího Kyliána

V minulém čísle jsme vám představili konceptuální projekt s názvem Moving Still, nejnovější dílo choreografa Jiřího Kyliána. Nositeli krásy a specifické Kyliánovy estetiky tentokrát nejsou tanečníci živí, ale jejich těla, znehybněná a zachycená do pevné hmoty. Těla naskenovaná v jedinečných pózách, posléze vytištěná na 3D tiskárně a finálně upravená, aby byla co nejvěrnější svým živým předlohám. Chceme Vám představit Petra Klokočníka, majitele liberecké společnosti Cotrex, který měl dostatek odvahy a smyslu pro dobrodružství, pustil se s námi na neznámou půdu a sochy Jiřího Kyliána zhmotnil, totiž vytiskl.

Můžete nám ve zkratce sdělit, čím se vaše společnost zabývá?

Jedna část firmy dělá IT techniku, tiskárny, programování. Druhá se věnuje vývoji zařízení pro sledování stavebních konstrukcí. Děláme takové krabičky, které sledují, jestli mosty nebo mrakodrapy nepadají. Teď jsme zrovna s jednou tou krabičkou vyhráli světovou soutěž prototypů Agentury Evropské unie pro Kosmický program, tak z toho máme velkou radost.

 Jak dlouho trvá vytištění jedné sochy a jak vypadá finální zpracování?

Vlastní tisk jedné postavy představuje zhruba 250 hodin, sochy tiskneme z odolného mate­riálu PETG, a abychom byli ekologičtí, část materiálu pochází z PET lahví sebraných z moře či recyklovaných. Lepení dílů a opracování zabere dalších asi 15 hodin. Používáme k tomu 3D pero a různé frézky a brusky. Panu Kyliánovi se moc líbil ten přirozený povrch 3D tisku, tak jsme upustili od tmelení a lakování. Postavy byly velmi kvalitně naskenované, takže vyniknou i drobné detaily těl, svaly, vystouplé žíly, výrazy v obličeji. Všimněte si, že třeba vůbec není vidět, že by se sochy někde podpíraly, takže vypadají, jako by opravdu letěly vzduchem.

Prototypy rozpracovaných soch při zkoušce instalace na Náměstí Václava Havla., foto Martin Divíšek

Co bylo při realizaci nejsložitější a co bylo největší výzvou?

Celá akce představovala pořádné sousto jak pro tiskárny, tak pro tým, který se sochám věnoval. Tímto všem moc děkuji, bez jejich obětavé práce i o svátcích a víkendech bychom akci včas nedokončili. Hodně času nám zabralo přemýšlení, jak upevnit sochy na skleněný plášť Provozní budovy Národního divadla, kde jsme použili zajímavou kombinaci lepidel. Do kritických míst jsme namontovali i naše čidla, která jinak používáme na mosty, abychom monitorovali, jestli sochy nepadají.

I přes to, že finální tvar celé instalace teprve uvidíme, co vás napadá a co ve vás probouzí pohled na konečnou kompozici devíti zářivě bílých těl?

Působí na mě velmi magicky, těla jako by se vznášela v prostoru, zastavená v jediné sekundě vášnivého tance. Myslím, že i návštěvníky kompozice velmi pozitivně zaujme. Také po­užití moderních technologií je pro takovýto umělecký projekt poměrně unikátní. Takže myslím osloví i techničtěji zaměřené návštěvníky.

Více informací na moving-still.cz

Foto: Martin Divíšek

 

Karolína Kopecká

Sdílet na sociálních sítích