Vážený uživateli, je nám líto, ale Váš prohlížeč nepodporuje plné zobrazení webu. Doporučujeme Vám přejít na jeho aktuálnější verzi (MS Edge) nebo na některý z nejčastějších prohlížečů (Chrome, Firefox, Safari).

Téma, Balet

Říjen 2024

Pravdivost Maura Bigonzettiho

Klamat tělem, říká se. V reálném světě, ale zejména v tom divadelním. Vždyť umělci na jevišti jsou mistři klamu. A to i ti baletní. Navozujeme iluzi lehkosti víl, ve skocích i výdržích, působíme jako nic. Umíráme ve smrtelných křečích, věříte nám naše bolesti i výbuchy lásky – a to jen a jen díky tělu, které často předstírá.

Jenže pak jsou tu ti, kteří tělem mluví pravdu. Neklamou. Jsou pravdivější než příběh sám, uvěřitelnější než pravda. A k nim patří Mauro Bigonzetti. Italský choreograf známý pro svůj výrazný a inovativní styl, který často kombinuje prvky klasického baletu s moderním tancem. Proč? Bigonzetti pracuje s tělesnou expresivitou, energií tanečníků. Střídá dynamiku, jeho choreografie je tekutá, přelévá se, plyne – a pak v kontrastu ve výkřiku exprese uchopuje diváckou emocionalitu, pracuje se zkušeností všech těl – tanečních i diváckých. Všechny naše emotivní zážitky se propisují do řeči těla. Tahle zkušenost je univerzální, naše fyzičnost neumí lhát. A Bigonzetti to ví. V hloubce svých sdělení je mu velkým pomocníkem muzikalita, vede s hudbou skutečný dialog. A ještě je tu jeho výsostná estetika, apollinský vytříbený vkus. Smysl pro krásu. Oči hltají a duše zpívá.

Bigonzetti umí i staré příběhy a dávné archetypy obléknout do současnosti, dnešního vidění a vnímání světa. To z jeho děl činí pravdivé zpovědi, něco, co bytostně známe, co nás obklopuje a čemu pak – lehce uvěříme… Příběh exotického baletu Šeherezáda v jeho interpretaci je nadčasový, i když se odehrává v dávném Orientu. Rozumíme mu, stejně jako rozumíme stále přítomné konfrontaci poddajné ženskosti se stereotypní mužskou maskulinitou, násilí zakořeněnému v lidském genofondu, potřebě ovládat a manipulovat… ale také milovat. A taková bude i Bigonzettiho Šeherezáda, s překrásnou hudbou Rimského-Korsakova.

S Baletem Národního divadla spolupracoval Mauro Bigonzetti již třikrát. V Praze bylo uvedeno jeho Vertigo, v sezoně 2023/2024 se zúčastnil světové premiéry projektu Holo Harmonies, v jehož rámci vytvořil choreografii na Schubertův opus Smrt a dívka. Velký zájem doprovázelo uvedení jeho celovečerního baletu Kafka: Proces v roce 2019. A tato inscenace se nyní ve třech unikátních reprízách vrací na jeviště Stavovského divadla. Zahájí tak listopadovou „jízdu“ s Maurem Bigonzettim, která vyvrcholí světovou premiérou Šeherezády.

Tento původní celovečerní balet vzniká přímo pro Balet Národního divadla, jde o vůbec první uvedení. Mauro Bigonzetti si přizval dalšího italského tvůrce, s nímž ho pojí dlouholetá spolupráce, Carla Cerriho. Slibují balet neobyčejných vizuálních kvalit, s orientálním nádechem, v úctě k tradici. Slibují divadlo, které nelže.

Kafka: Proces, uvádíme 9. a 16. 11. 2024 ve Stavovském divadle
Šeherezáda, světová premiéra 28. 11. 2024 v Národním divadle

Foto: Serghei Gherciu

Kateřina Hanáčková

Sdílet na sociálních sítích