Činohra
Říjen 2024
Pražské křižovatky nabídnou evropskou divadelní špičku
Mezinárodní divadelní festival Pražské křižovatky každý rok přispěje do hutného kulturního podzimu nezapomenutelnými inscenacemi renomovaných evropských i světových umělců. I tento listopad vás na Nové scéně čekají tři unikátní projekty reflektující dnešní palčivá témata a pohyby ve společnosti. Nechte se pozvat od dramaturgyně festivalu Niny Jacques a uměleckých ředitelů Činohry Martina Kukučky a Lukáše Trpišovského.
Martin Kukučka:
S představením This Is Not an Embassy od Rimini Protokoll zažijeme svět diplomacie inspirovaný situací na Tchaj-wanu. Těším se na interaktivní zážitek, který zkoumá otázky identity a exilu, kde s diváky zažijeme, co znamená být občanem bez oficiálního zastoupení.
Medea’s Children od zásadního režiséra Milo Raua je silná a provokativní inscenace, která otevírá otázky rodiny, moci a nevinnosti v dnešním světě. Očekávám, že budu spolu s publikem vtažen do surového, emotivního příběhu, který rezonuje hluboko pod kůží. Myslím, že to nikoho z nás nenechá chladným.
Režisérka Gisèle Vienne vytvořila svéráznou inscenaci Extra Life. Zkoumá v ní vztah mezi časem, tělem a pohybem. Jsem přesvědčen, že nám nabídne fascinující, hypnotický svět, kde se vše zpomalí a my se ocitneme v intenzivní atmosféře, která v nás bude ještě dlouho rezonovat.
Pražské křižovatky 2024 | Stefan Kaegi & Rimini Protokoll: This Is Not An Embassy – foto: Claudia Ndebele
Lukáš Trpišovský:
Mám velkou radost z programu, který se nám podařilo připravit pro letošní ročník Pražských křižovatek. Již podruhé v řadě se festival stal koproducentem mezinárodního projektu. Tentokrát je to o to zajímavější, že podporují projekt zabývající se tématem Tchaj-wanu zcela v duchu odkazu Václava Havla.
Mimořádně syrovým zážitkem bude výkon mladých dětských herců v Medea's Children.
A naprosto výjimečný bude i Extra Life Gisèle Vienne, který zahltí všechny vaše smysly. Některé momenty vám vezmou dech!
Pražské křižovatky 2024 | Milo Rau/NT Gent: Medea´s Children – foto: Michiel Devijver
Nina Jacques:
This Is Not an Embassy (Made in Taiwan). Říká se, že Tchaj-wan je po Ukrajině druhým geopolitickým ohniskem, kde se vede boj o budoucí rozložení mocenských center na naší planetě. Česká republika má vzhledem ke své minulosti přirozenou náklonnost pro národy, které musí ve své touze po svobodě a demokracii čelit mnohonásobně větším obrům. Již Václav Havel patřil k jedněm z mála světových lídrů, kteří v 90. letech otevřeně podporovali Tchaj-wan. Po návštěvě Miloše Vystrčila na Tchaj-wanu v roce 2020 se vztahy našich zemí ještě více utužily a samotnou mě překvapilo, že víceméně každý Tchajwanec věděl, kdo je naším předsedou senátu. Přesto nemá Tchaj-wan v České republice, jako ve většině zemí na světě, své oficiální diplomatické zastoupení, svou ambasádu. Rimini Protokoll spolu s tchajwanskými performery toto na jeden večer změní a na Nové scéně Národního divadla takové velvyslanectví vznikne. Protože na jevišti, na rozdíl od každodenního života, je možné vše!
Medea’s Children. Radikální. To je slovo, které dle mého názoru nejlépe vystihuje režiséra Milo Raua. Režisér odmítající jevištní adaptace klasik, které nemají přímou návaznost k dnešku. Nekompromisní k nespravedlnostem, kterým čelí ti nejslabší. Na pozadí událostí kolem ženy, která v Belgii zavraždila všech pět svých dětí, Milo Rau spolu s dětskými herci vypráví příběh zoufalé matky, která se dopustí toho nejhoršího. Je možné s dětmi takové příběhy sdílet? Je možné děti chránit před hrůzami tohoto světa? A jak vést mezigenerační dialog? Ve spolupráci s Milo Rauem a Wiener Festwochen připravujeme i diskusi „ND Talks: Je divadlo nebezpečné?“, kterou zahájíme festival 6. 11. 2024 v 18.00 na Nové scéně. Spolu s našimi hosty ze Slovenska a Maďarska se zaměříme na to, jak být v Evropě jednotnější v boji proti politickým útokům na kulturu, tak jak k nim teď dochází na Slovensku a v Maďarsku.
Extra Life. Vypůjčím si heslo jednoho českého tanečního festivalu: „To se nedá popsat, to musíte zažít!“ Jsou případy, kdy divadlo může mít opravdu ozdravnou funkci. Gisèle Vienne se ve své tvorbě zabývá tím, jak na divadle vytvořit jiný čas a prostor, který nás vytrhne z běžného vnímání. Klade si otázky ohledně minulých traumat a způsobů, jak je můžeme překonat. Co se mělo tehdy stát jinak? A jak to můžeme po tolika letech napravit? Jsme nesmírně rádi, že se francouzská režisérka Gisèle Vienne poprvé představí českému publiku a diváci se budou moci přesvědčit o tom, že jde o jedinečnou osobnost světového divadla. V této vizuálně působivé show vystoupí také francouzská herečka Adèle Haenel, kterou čeští diváci mohou znát například z filmu Portrét dívky v plamenech. Potom co ve Francii propukly skandály se sexuálními obtěžováním a zneužíváním moci ve filmovém průmyslu, se z filmu zcela stáhla a nyní se věnuje pouze divadlu.
Pražské křižovatky 2024 | Gisèle Vienne: Extra Life – foto: Estelle Hanania
Neopomeňte také festivalový doprovodný program!
ND Talks: Je divadlo nebezpečné? (panelová diskuse)
Součást Resistance now! Tour ve spolupráci s Wiener Festwochen
st 6. 11. 2024 18.00 Nová scéna
Tato panelová diskuse je součástí řady debat s názvem „Resistance now!“ Cítil jsem potřebu spojit se s dalšími umělci a zjistit, jakým útokům čelí. Protože právě z toho pramení naše bezmocnost, že vedeme osamělý hrdinský boj a nedokážeme spojit své síly. Jednoduše řečeno, potřebujeme Bojovou internacionálu. – Milo Rau
Milo Rau na Pražských křižovatkách nepředstaví jen svou poslední inscenaci Medea’s Children, ale přijíždí i se svým diskusním projektem Resistance now! Tour, který si klade za cíl spojit zástupce institucí, umělce a aktivisty. Společně se budeme ptát, jaká je role divadla ve 21. století, co můžeme jako kulturní sektor strukturálně udělat pro podporu svobodné, kreativní a nezávislé divadelní scény v Evropě a co je nutné pro její ochranu před politicky motivovanými útoky, jaké jsme zažili letos v létě na Slovensku. Hosty budou Milo Rau, Dóra Büki z maďarského divadla Proton, které čelí bezprecedentnímu tlaku stran vlády Fideszu, a Jiří Havelka, nastupující umělecký ředitel Dejvického divadla.
Sdílet na sociálních sítích