Vážený uživateli, je nám líto, ale Váš prohlížeč nepodporuje plné zobrazení webu. Doporučujeme Vám přejít na jeho aktuálnější verzi (MS Edge) nebo na některý z nejčastějších prohlížečů (Chrome, Firefox, Safari).

Foyer

Únor 2024

Putování napříč generacemi

V únorovém čísle našeho magazínu vám tedy nabídneme kromě jiného galerii Hamletů různých generací, rozhovor s Janou Preissovou a Johannou Tesařovou o nové inscenaci Ještě chvilku, ale i o jejich dlouholetém kamarádském vztahu. Ovlivnění rodičovskou generací reflektují naši kolegové v anketě. O rodinném zázemí i o pojetí Mefistofela se v dalším interview rozhovoří dirigent Gabriel Feltz. Josef Kotěšovký, Radim Vizváry a Matěj Petrák odkrývají zkušenosti tří generací mimů. Všem generacím v ND je také společná touha po uznání jejich práce ve světě. To se navýsost dobře nyní podařilo souboru Baletu!

Říká se, že jedna lidská generace trvá asi 24 až 28 let. Díky současné průměrné délce života se na světě potkávají čtyři generace. Jenže generace nejsou schůdky oddělené mezi sebou dvěma až třemi desítkami let. Možná že spíše připomínají jezdící schody. I když neuděláme ani krok, budeme se posouvat, stárnout a v koloběhu za námi budou přibývat (či vystupovat) další. 

Označování skupiny za generaci je hojně užíváno v uměleckých oblastech, kde však spíše než věkovou blízkost značí příslušnost ke stejnému uměleckému proudu a vyznávání stejné filozofie. Tak tomu bylo i u generace Národního divadla, což je označení pro společenství autorů, kteří přímo pracovali na výzdobě Národního divadla nebo tvořili v době jeho vzniku.

Generace je téma pro divadlo jako stvořené, což asi bude tím, že zobrazuje život, a život bez generací si nelze představit. Věčná jsou témata, jako je láska otců k jejich dětem a obavy, jakými cestami se děti pouští. Složité vztahy matek a dcer. Co je stálá hodnota a co jako hodnotu vnímá jen jedna z generací. Co je vůbec nadgenerační problém. Musí spolu nutně generace zápolit? Dokážou se přece i spojit a prolnout, jak se to stalo v reakci na tragické události na filozofické fakultě. Máme se pouštět do minulosti a hledat své kořeny, nebo se dívat spíše do budoucnosti a včerejšky neřešit? Nakolik máme respektovat pohled na život, ale i na pojetí umění odcházejících či nastupujících generací?

Na všechny tyto otázky se snažíme v divadle odpovědět či spíše na ně upozornit. Odpovědět si vlastně musí každý z nás sám. 

V únorovém čísle našeho magazínu vám tedy nabídneme kromě jiného galerii Hamletů různých generací, rozhovor s Janou PreissovouJohannou Tesařovou o nové inscenaci Ještě chvilku, ale i o jejich dlouholetém kamarádském vztahu. Ovlivnění rodičovskou generací reflektují naši kolegové v anketě. O rodinném zázemí i o pojetí Mefistofela se v dalším interview rozhovoří dirigent Gabriel Feltz. Josef Kotěšovký, Radim VizváryMatěj Petrák odkrývají zkušenosti tří generací mimů. Všem generacím v ND je také společná touha po uznání jejich práce ve světě. To se navýsost dobře nyní podařilo souboru Baletu!

Přejeme vám příjemné putování napříč generacemi!

Dana Flídrová & redakce

Sdílet na sociálních sítích