
Foyer
Únor 2024
Putování napříč generacemi
V únorovém čísle našeho magazínu vám tedy nabídneme kromě jiného galerii Hamletů různých generací, rozhovor s Janou Preissovou a Johannou Tesařovou o nové inscenaci Ještě chvilku, ale i o jejich dlouholetém kamarádském vztahu. Ovlivnění rodičovskou generací reflektují naši kolegové v anketě. O rodinném zázemí i o pojetí Mefistofela se v dalším interview rozhovoří dirigent Gabriel Feltz. Josef Kotěšovký, Radim Vizváry a Matěj Petrák odkrývají zkušenosti tří generací mimů. Všem generacím v ND je také společná touha po uznání jejich práce ve světě. To se navýsost dobře nyní podařilo souboru Baletu!
Říká se, že jedna lidská generace trvá asi 24 až 28 let. Díky současné průměrné délce života se na světě potkávají čtyři generace. Jenže generace nejsou schůdky oddělené mezi sebou dvěma až třemi desítkami let. Možná že spíše připomínají jezdící schody. I když neuděláme ani krok, budeme se posouvat, stárnout a v koloběhu za námi budou přibývat (či vystupovat) další.
Označování skupiny za generaci je hojně užíváno v uměleckých oblastech, kde však spíše než věkovou blízkost značí příslušnost ke stejnému uměleckému proudu a vyznávání stejné filozofie. Tak tomu bylo i u generace Národního divadla, což je označení pro společenství autorů, kteří přímo pracovali na výzdobě Národního divadla nebo tvořili v době jeho vzniku.
Generace je téma pro divadlo jako stvořené, což asi bude tím, že zobrazuje život, a život bez generací si nelze představit. Věčná jsou témata, jako je láska otců k jejich dětem a obavy, jakými cestami se děti pouští. Složité vztahy matek a dcer. Co je stálá hodnota a co jako hodnotu vnímá jen jedna z generací. Co je vůbec nadgenerační problém. Musí spolu nutně generace zápolit? Dokážou se přece i spojit a prolnout, jak se to stalo v reakci na tragické události na filozofické fakultě. Máme se pouštět do minulosti a hledat své kořeny, nebo se dívat spíše do budoucnosti a včerejšky neřešit? Nakolik máme respektovat pohled na život, ale i na pojetí umění odcházejících či nastupujících generací?
Na všechny tyto otázky se snažíme v divadle odpovědět či spíše na ně upozornit. Odpovědět si vlastně musí každý z nás sám.
V únorovém čísle našeho magazínu vám tedy nabídneme kromě jiného galerii Hamletů různých generací, rozhovor s Janou Preissovou a Johannou Tesařovou o nové inscenaci Ještě chvilku, ale i o jejich dlouholetém kamarádském vztahu. Ovlivnění rodičovskou generací reflektují naši kolegové v anketě. O rodinném zázemí i o pojetí Mefistofela se v dalším interview rozhovoří dirigent Gabriel Feltz. Josef Kotěšovký, Radim Vizváry a Matěj Petrák odkrývají zkušenosti tří generací mimů. Všem generacím v ND je také společná touha po uznání jejich práce ve světě. To se navýsost dobře nyní podařilo souboru Baletu!
Přejeme vám příjemné putování napříč generacemi!
Dana Flídrová & redakce
Sdílet na sociálních sítích

Foyer
Duben 2025

Balet, Foyer
Duben 2025
La Sylphide okouzlila Hongkong: Balet Národního divadla na prestižním festivalu
Balet Národního divadla poprvé zazářil na prestižním Hong Kong Arts Festivalu s inscenací La Sylphide

Foyer
Duben 2025
Nová Nová scéna: Trochu nostalgie, víc naděje
Umělecký šéf Laterny magiky Radim Vizváry se s Novou scénou loučí s nostalgií, ale i s velkou nadějí