
Balet, Téma
Březen 2025
Současné choreografie nejsou sázkou na jistotu
Triptychy současného tance nejsou v dramaturgii sázkou na jistotu, která zaručí divácký zájem. Přesto je většina světových souborů systematicky zařazuje do repertoáru. Ten náš brzy rozšíří inscenace Sarkasmy. Leckdo by možná řekl, že komponované večery současného tance jen doplňují tradiční repertoár složený z klasických titulů a velkých příběhů tanečního divadla dvacátého století… Ale taková odpověď nestačí.
Takto namíchaný model premiér sezony se stal nejen dramaturgickou normou, ale i nutností v kontextu vývoje tanečního umění, žánru, profesionální úrovně – a také divácké vytříbené chuti. Stojíme totiž před faktem, že v posledních padesáti letech se v Evropě vyvinul nový baletní divák, znalý divadelního světa, kultivovaný ostatními druhy umění, cizelovaný tak, že právě pro něj je charisma a estetika moderního baletu nikoli třešničkou na dortu, ale duchovní potravou, existenciální potřebou. Chvála evoluci!
A tak se současné baletní soubory (a to i ty při velkých tradičních divadelních domech) již nemohou spoléhat pouze na dokonalé zvládnutí klasické techniky a nabídku Labutích jezer a Spících krasavic – tanečníci musí být schopni interpretovat moderní či současný pohybový jazyk dnešní choreografie, který klade důraz na flexibilitu, svobodu pohybu a osobité výrazové prostředky. Jinakost, pestrost a hledání, to jsou měřítka doby i úspěchu.
Pokud se ptáte, zda připravovaná dubnová premiéra s názvem Sarkasmy tuto tendenci rozvíjí, pak jednoznačně ano. Zároveň podněcuje naši zvědavost (a tanečníků jakbysmet). Název odkazuje ke střední část triptychu, tedy k dílu nizozemského mistra Hanse van Manena (na virtuálních platformách ho lze dohledat jako Sarcasmen), jehož rukopis se již na scéně Národního divadla objevil v rámci komponovaného večera Beyond Vibrations. Sám mistr o svých vzrušujících a možná i lehce zlomyslných Sarkasmech říká:
„Sarkasmus se objevuje třeba ve chvíli, kdy lidé, kteří se mají rádi, chtějí použít drsný humor, aby si řekli pravdu. Snažíte se toho druhého trochu vytočit… A Prokofjevova hudba má v sobě také sarkastický prvek – alespoň já ho tam slyším.“
Spolu s Van Manenem se na večeru podílejí další dva tvůrci – choreograf Eyal Dadon, jehož inscenaci Artza mohli diváci vidět v rámci triptychu bpm, a choreograf Andrej Kajdanovskij, kterého si snad ještě pamatujeme ze složeného večera na Nové scéně s názvem Slovanský temperament z roku 2018. Kam se jeho/jejich choreografické myšlení posunulo? Jste napnutí? Měli byste být, protože Kajdanovskij a Dadon v jednom večeru – to může být docela slušná rozbuška pro vaše emoce. Oba se souborem už spolupracovali, ale dvě nové choreografie nejspíš předčí naše očekávání.
Eyal Dadon žije v Izraeli a vždy, když v poslední době přijede do Česka, vyzařuje z něj obdivuhodný nadhled. Dokáže být umělecky tvůrčí i uprostřed nesnadné společenské situace, v níž se pohybuje... Zůstává vřelý, nikdy nepodléhá cynismu, zároveň však drsný humor považuje za důležitý jak v životě, tak v tvorbě:
„Pokaždé, když člověk s něčím bojuje nebo když se děje něco, nad čím nemá kontrolu a neví, co si má počít, může se tím nechat zavalit a upadnout do depresivní nálady. Nebo se od toho trochu odpoutá a nebude se tak trápit. Pokud se nechce nechat zničit, zasměje se – třeba i sám sobě a tomu, že se bere příliš vážně.“
A jakou tvář reality nám Eyal Dadon ukáže v rámci večera Sarkasmy?
Právě takový moment neznáma je jedním z hlavních dramaturgických prvků premiéry a oblíbené „chemie“ triptychů. Kombinace tří různých pohledů na současný tanec navíc může vést ke kontrastu, harmonii, nebo dokonce k nečekanému napětí mezi jednotlivými částmi večera. Zvlášť když dvě z nich vznikají ve světové premiéře přímo na tělo souboru Baletu Národního divadla a jeho individualitám.
Dramaturgická práce s triptychy umožňuje Baletu ND experimentovat s novými přístupy k tanečnímu divadlu a současně reflektovat aktuální společenské klima. Nabízí prostor pro různá témata – už i tím, že tvůrci přicházejí do Prahy z různých koutů světa a nesou v sobě otisk svých národností, zvyků, výchovy, školení, identit… A jsou v přístupu k tvorbě tvrdě subjektivní. Jejich díla v sobě odrážejí jejich názory, bytostná rozhodnutí a osobní postoje. A proto zapomeňme na globální vkus a objektivní vnímání. Univerzální nudu si nechme jinam. Vždy je potřeba se na současný tanec dívat subjektivně, hledat původní otázky k odpovědím, které se na jevišti odvíjejí. Pochopit koncept. Navíc, často jsme svědky objevování nových pohybových a výrazových možností, posouvání samotných limitů tanečního těla. Kdo by u tohoto nechtěl být?
Pokud si jako lidé (alias diváci) chceme udržet celistvost přístupu ke světu, třeba umění, pomůže nám budovat si vnitřní citlivost – schopnost vnímání kontextu. Do divadla si v tomto případě nejdeme odpočinout, ale pracovat na svém rozvoji. Moderní triptychy toto umožňují i díky časté absenci narativnosti a velké abstrakci. Jsou báječnou možností dialogu, rozšíření obzorů. A také potvrzují, že Balet Národního divadla sleduje dění na světové taneční scéně a aktivně se do něj zapojuje.

Slovanský temperament

Sdílet na sociálních sítích

Editorial: Co se děje na periferii
Březen 2025
Oči veřejnosti se upírají tu tím, tu oním směrem, zájem lidí dokáže na jedné straně dodat věcem váhu, na straně druhé umí vzbudit zdání relevantnosti; vox populi, vox Dei. Faktem je, že schopnost ovládnout, moderovat nebo alespoň předvídat zájem většího počtu lidí je vysoce žádaným zbožím v mnoha odvětvích, od politiky po reklamu. Tento um skýtá nejen možnost ovlivnit, na co se pozornost upřít má, ale i co se do hledáčku dostat nemá. Vrtěti psem se tomu říká, abychom si vypomohli dalším zlidovělým rčením.

Laterna magika, Rozhovory, Téma
Březen 2025
Rozhovor s klauny Vandou Hybnerovou a Radimem Vizvárym
Novou premiéru Laterny magiky připravují čtyři mimové

Téma
Březen 2025