![](https://media.narodni-divadlo.cz/11302/1706638722-miroslav-pavlovic.jpg?w=1024&h=492&fit=crop&crop=focalpoint&fp-x=0.52&fp-y=0.49&auto=compress%2Cformat)
Foyer, Balet
Březen 2024
Štafeta: Miroslav Pavlovič se ptá Jiřího Kodyma
Také vás zajímá, co se skrývá za funkcí a titulem baletní mistr, jak se stříhají či nestříhají „chodící“ role a jak se jeden kluk kdysi k baletu dostal? Přečtěte si rozhovor s tanečníkem a baletním mistrem Jiřím Kodymem, který tak přebírá rozhovorovou štafetu od asistenta režie Miroslava Pavloviče.
Prozradíš nám, v čem spočívá práce baletního mistra? Znamená to, že jsi zodpovědný za vedení týmu, nebo že jsi mistr svého řemesla?
Děkuji za tuto otázku, nesetkávám se s ní poprvé. Baletní mistr připravuje nastudování tanečního díla s interprety (v mém případě převážně se sólisty) v úzké spolupráci s choreografem či asistentem inscenace. Sleduje výkony tanečníků při zkouškách i představeních a následně během baletních tréninků a zkoušek odstraňuje nedostatky a prohlubuje technickou a interpretační úroveň.
Stále aktivně působíš v baletních představeních Národního divadla. Jak se dá skloubit role baletního mistra a sólového tanečníka?
Skloubit se to určitě dá, ale je to někdy dost časově náročné. Musím ovšem upřesnit, že se sice stále v některých inscenacích na jevišti objevuji, ale jedná se především o takzvané „chodící“ charakterní role, nejsou to náročné sólové party jako kdysi! Což je pochopitelné.
Pociťuješ při představení pořád stejnou odpovědnost jako kdysi, nebo už si jen tak s chutí „střihneš“ Matku Simone?
Zodpovědnost mám stále, pociťuji nervozitu a určité vzrušení, které před každým výstupem na jeviště k divadlu určitě patří – opravdu není malých rolí! Role Matky Simone nebo Scroodge mi přirostly k srdci. Jsem rád, že příležitost si je prožít a zatančit mě potkala. S chutí si tyto dvě (pro mě důležité) role střihnu, ale ne opravdu „jen“ tak! Kostým, převleky, paruky a líčení, chorografie, preciznost v hereckém ztvárnění i kondička a hlavně hoooodně rekvizit – to všechno vyžaduje přípravu a zodpovědnost.
Co je tvojí největší uměleckou noční můrou?
Určitě vše, co se v negativním slova smyslu může komukoliv z nás stát… Zaspat představení, zapomenout kroky, mít úraz na jevišti…
Jak se stane malému chlapci, že se potká s baletem? Co předurčilo tvoji taneční dráhu?
Od dětství hra na klavír, dokonce čtyřručně s mou sestrou dvojčetem, neustálá potřeba pohybu, sport a rokenrol – to mne dostalo k přijímačkám na konzervatoř. O baletu jsem neměl ani páru. Že u studia vydržím a potom na jevišti budu běhat v „punčocháčích“ a hledat labuť – to mě opravdu nenapadlo a ani nikdy nelákalo. A vidíte: jsem tam, kde jsem.
![](https://media.narodni-divadlo.cz/11302/1708963479-baletnd_onegin_podarilovakodym_sergheigherciu_gsv_2117-edited-edited-edited.png?w=1024&auto=compress%2Cformat)
Jiří Kodym, foto Serghei Gherciu
Máš nějaký silný umělecký zážitek, který jsi během své kariéry zažil a dodnes na něj vzpomínáš?
Za těch 25 let? Těch je opravdu mnoho, hlavně spolupráce s velkými jmény baletního repertoáru (Kylián, Neumeier, Vàmos…) – ať už jako tanečník, anebo nyní jako baletní mistr nebo asistent choreografa.
Co tě teď v životě nejvíc naplňuje?
To je opravdu mnoho věcí. V této uspěchané a nelehké době se snažím těšit se i z maličkostí, ale musím říct, že momentálně je to hlavně moje práce, tvůrčí proces a následné výsledky.
Foto: Soukromý archiv, Serghei Gherciu
Sdílet na sociálních sítích