Vážený uživateli, je nám líto, ale Váš prohlížeč nepodporuje plné zobrazení webu. Doporučujeme Vám přejít na jeho aktuálnější verzi (MS Edge) nebo na některý z nejčastějších prohlížečů (Chrome, Firefox, Safari).

Balet

Říjen 2022

Návrat baletu s rodokmenem  

Klenot mezinárodního baletu z konce 18. století, rozmarný baletní vaudeville Marná opatrnost aneb Dívka špatně střežená, se po dvouleté odmlce opět vrací na repertoár Baletu Národního divadla, na scénu Státní opery.  

 V Praze má tento balet dlouhou, velmi úspěšnou tradici. Dívka špatně střežená vstoupila na naši divadelní scénu v době, která byla okouzlena melodiemi Mozartových oper. Figarovu svatbu (1787) a Dona Giovanniho (1791) dirigoval osobně oblíbený skladatel v Nosticově (Stavovském) divadle. Poté, co koncem roku 1791 zemřel, mnoho jeho melodií vešlo do obecného povědomí jako hudební doprovod tanečního repertoáru tehdejších plesů.  

Zatímco v Praze vítězil Mozart, ve Francii a Anglii slavil úspěch balet Jeana Daubervala Le Ballet de la paille – Balet o slámě, v němž se na závěr zpívalo: Il n’y a qu’un pas du mal au bien – Jen malý krůček je od zla k dobru. Po své premiéře v Bordeaux (1789) a poté v Londýně (1791) se záhy rozšířil do Evropy jako La Fille mal gardée – Dívka špatně střežená. V roce 1795 ho do pražského Nosticova divadla přivezli dva slavní baletní umělci – choreograf a tanečník Salvatore Viganò, Ital z Teatro alla Scala v Miláně, se svou manželkou Marií Medinou, proslulou španělskou tanečnicí. Pražské diváky zaujaly vtipně roztančené baletní scény o bohaté statkářce, která chce svou dceru provdat za ještě bohatšího, ale přihlouplého ženicha, třebaže dcera miluje jiného, velmi pohledného, ale méně zámožného mládence.  

Úspěch týdenní sezony baletu La Figlia mal custodita v pražském Nosticově divadle roku 1795 dokládá dodnes nahodile dochovaná pozvánka na Ples v pražském Konviktu ze sbírky B. Duška v Archivu Národního divadla. Scénu, v níž Matka Simona doprovází hrou na tamburínu svou dceru Lízu při tanci tarantely, připomíná nepopsaný obrázek, publikovaný u příležitosti 250. výročí narození W. A. Mozarta Mozart Prag 2006, v rámci výstavy Hudba v Praze 1760–1810.    

Na slavnou minulost Daubervalova baletu navázal britský choreograf sir Frederick Ashton v roce 1960, když v Royal Ballet Covent Garden v Londýně představil premiéru své baletní rekonstrukce La Fille mal gardée s hudebním doprovodem Louise Josepha Ferdinanda Hérolda v aranžmá Johna Lanchberyho. Jeho verze se rozletěla do celého světa.  

V pražském Národním divadle byla originální inscenace v produkci anglického Royal Ballet Covent Garden uvedena roku 1966 za přítomnosti sira Fredericka Ashtona. Pro premiéru v provedení Baletu pražského Národního divadla ji nastudovala britská choreoložka Jane Elliott podle partitury Beneshovy notace roku 2018.  

V obnoveném nastudování na scéně Národního divadla se představí například Olga Bogoliubskaia nebo Alexandra Pera v roli Lízy (Lise) a jako Matka Simona (Simone) v slavné travesti roli Giovanni Rotolo.  

Neváhejme, je na co se těšit!

Podcast

K jádru věci: MARNÁ OPATRNOST

00:00
30:10
Jana Hošková

Sdílet na sociálních sítích